Magnesium

Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal dat absoluut noodzakelijk is voor onze gezondheid.  Het is van nature in ons lichaam aanwezig, net zoals calcium en ijzer. Men vindt het grotendeels terug in onze botten (50%) en spieren (25%), maar ook in andere lichaamscellen.

 

Helaas leiden onze moderne eetgewoonten dikwijls tot een onvoldoende inname van magnesium. Bovendien hebben we in tal van omstandigheden meer magnesium nodig: groeiperiode, zwangerschap, intensieve sportbeoefening, tijdelijke vermoeidheid en stress.

Welke voedingsmiddelen bevatten magnesium?

Een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding is een natuurlijke bron van magnesium. Sommige voedingsmiddelen zijn van nature uit rijk aan magnesium, zoals:

 

  • cacao (uiteraard met mate te gebruiken)
  • groene bladgroenten, zoals spinazie
  • zonnebloem- en pompoenpitten
  • tarwevezels
  • volkorengranen
  • bananen
  • noten
  • volle rijst
  • sojascheuten
  • vis
  • sommige mineraalwaters

Magnesium en energie

Magnesium om alle batterijen op te laden!

Eén van de belangrijkste functies van magnesium is het ondersteunen van het energiemetabolisme en het verminderen van vermoeidheid. En we hebben het allemaal nodig!

 

  • om te beginnen de kinderen in volle groei, die wegens hun energiebehoeften bijzonder veel magnesium nodig hebben
  • actieve personen die permanent voor beroepsuitdagingen staan
  • sportmensen die meer energie nodig hebben
  • studenten tijdens de examenperiodes
  • zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven
  • bejaarden

Magnesium en spierspanningen

Bij intense inspanningen heeft het lichaam extra veel magnesium nodig. De spieren verbruiken immers 25% van het magnesium om de spiercontracties te regelen.

 

Tijdens sportactiviteiten of grote inspanningen, neemt de behoefte aan magnesium toe. Een magnesiumtekort heeft een invloed op de spiercontractiemechanismen. Dat leidt dan meestal tot krampen, met als typische symptomen een samengetrokken kuitspier of een pijnlijk verlamde teen.

 

Sportmensen met een magnesiumtekort klagen ook over een zeer slecht herstel. Dit magnesiumtekort wordt nog versterkt door overmatig zweten.

 

Spierspanningen kunnen zich bij elke sportbeoefenaar voordoen!

Magnesium en concentratie

Tijdens de examenperiodes kennen studenten dikwijls periodes van stress en gebrekkige concentratie.

Hoe bekomt u een goed geheugen en een goede concentratie tijdens de blok?

 

  • stel een realistische studieplanning op
  • slaap voldoende om de nieuwe leerstof permanent in je op te nemen
  • doe aan sport
  • vermijd alcohol
  • eet evenwichtig en gevarieerd
  • denk eraan om magnesium in te nemen.


De belangrijkste functies van magnesium zijn de energie ondersteunen en tijdelijke vermoeidheid verminderen.

Magnesium en zwangerschap

U verwacht een kindje! Dan staat u voor 9 maanden van mooie ontdekkingen! Maar om deze zwangerschap zo goed mogelijk te laten verlopen, is het belangrijk dat u zeer goed op uw voedingsbehoeften let en evenwichtig en kleurrijk eet.

 

Zwangere vrouwen hebben bijzondere magnesiumbehoeften. Dit mineraal is onontbeerlijk voor het organisme van zowel de moeder als haar kind.

Toch lijdt één derde van de zwangere vrouwen aan magnesiumtekort. Dit veroorzaakt tijdelijke vermoeidheid en in het algemeen kuitkrampen. Magnesium vermindert de tijdelijke vermoeidheid en draagt bij tot het behoud van een goede spierwerking.

 

In het begin van de zwangerschap is overigens bijzondere aandacht nodig. De misselijkheid die soms tijdens de eerste drie maanden optreedt, kan tot braken leiden, waardoor het tekort aan mineralen, en dus ook aan magnesium, nog erger wordt.

 

Een volwassen vrouw heeft een aanbevolen dagelijkse inname van magnesium van gemiddeld 360mg(1)nodig. Tijdens de zwangerschapwordt een dagelijkse magnesiuminname van 400mg voor de aanstaande moeder aanbevolen, in plaats van 360mg normaal(1).

 

(1) Voedingsaanbevelingen voor België door de Hoge Gezondheidsraad, 2009.
Magnesium
Beheer Cookies